-
Verzamelingen en klassen
We beginnen de cursus met een overzicht en de toepassingsgebieden van software ontwerptechnieken. We leren basisbegrippen en kijken naar eenvoudige gegevensverzamelingen.
-
Logica, natuurlijke taal, pseudocode en user stories
Natuurlijke taal is een krachtig instrument om processen en systemen te beschrijven. Hierin zijn verfijningen en vergemakkelingen beschikbaar.
-
Interactie beschrijvingen
Interactie tussen mensen en systemen, of systemen onderling, is belangrijk om vroegtijdig te beschrijven. We maken in dit deel gebruik van Use Case diagrammen.
-
Processen en systemen ontwerpen
Diagrammen en andere tekeningen maken de werking van processen en systemen inzichtelijk. We kijken naar verschillende technieken en oefenen daarmee.
-
Gegevensmodellering
Gegevens en hun relatie worden samen met de werking van systemen ontworpen. De basis hiervan is vaak een Entiteit-Relatie diagram.
-
Tools
Er bestaan verschillende eenvoudige, maar ook complexere tools met veel mogelijkheden. We kijken naar een aantal hiervan.