Traineeship Agile Tester

Traineeship Agile Tester

Agenda van het traineeship Agile Tester

Week 1

  • Inleiding in het vakgebied softwaretesten en werken in moderne organisaties die in de transitiefase richting agile werken zitten. Presentaties en workshops door diverse gastsprekers die in het vakgebied werkzaam zijn en de deelnemers rondleiden in het werkgebied, de gebruikte theorieen, tools en technieken en die het belang van agile testen weten te duiden. Indien tijd over: geschiedenis van software ontwikkeling 1d
  • ISTQB Certified Tester Foundation Level live online college ter voorbereiding van het ISTQB Certified Tester Foundation Level 2018 certificaat. Zelfstudie aan de hand van de CTFL-2018 syllabus, het boek Software Testing – An ISTQB-BCS Certified Tester Foundation Guide en de aangeboden stof via het portaal. Oefenen van examenvragen via het portaal. 2d (1d)

Week 2

  • Werken met Scrum combinatie van live online college en live online workshops ter voorbereiding op het scrum.org PSM1 examen. Zelfstudie aan de hand van het boek The Scrum Guide en de aangeboden stof via het portaal. Oefenen van examenvragen via het portaal. 1d (1d)
  • ISTQB Certified Agile Tester live online college ter voorbereiding van het ISTQB Foundation Level Agile Tester certificaat. Zelfstudie aan de hand van de FLAT syllabus en de aangeboden stof via het portaal. Oefenen van examenvragen via het portaal. 2d (2d)

Week 3

  • Software ontwerptechnieken met aandacht voor User stories, processchema’s, toestandsdiagrammen, use Case diagrammen, Entiteit-Relatie diagrammen en stroomschema’s. Theoretische inleiding en oefeningen per ontwerptechniek. 2d
  • Testontwerptechnieken voor testspecialisten, oefenen met statische testtechnieken, specificatiegebaseerde testtechnieken, codegebaseerde testtechnieken en ervaringgebaseerde testtechnieken. Workshopvorm met diverse casussen en veel oefeningen en opdrachten. 3d

Week 4

  • Kwaliteitsdenken met de ISO 25000 reeks van kwaliteitsmodellen. Werken met de verschillende kwaliteitseigenschappen en vertalen van kwaliteitsattribuut naar testaanpak, van juistheid en overdraagbaarheid, tijd- en middelenbeslag tot gebruikseffectiviteit en veiligheid. Live online college met veel opdrachten en workshops, waaronder het inrichten van een usability proefopstelling, meten aan kwaliteit en effectief kiezen van testaanpak. 2d
  • Servertoepassingen met Raspberry Pi, leren werken met computerhardware en Linux, netwerktechnologieën en serververbindingen. Inclusief Raspberry Pi 4 4GB en M5StickC, hardware- en softwareprogramma’s. Programmeren in UIFlow en Python. 3d.

Week 5

  • Programmeren in Python live online college en workshop, waarbij de theorie wordt afgewisseld met praktische opdrachten die de deelnemers op eigen computers (Mac of Windows) moeten uitvoeren. Inclusief objectgeorienteerd programmeren. Vormt de voorbereiding op het Certified Entry-Level Python Programmer examen. Inclusief zelfstudie aan de hand van de aangeboden stof en diverse huiswerkopdrachten. 2d (3d)
  • Webtesten met Python, Cucumber/Behave, Selenium Webdriver live online college en workshop. Theorie afgewisseld met praktische opdrachten die de deelnemers met de toolset op hun eigen computers uitvoeren. Installatieinstructies maken onderdeel uit van de cursus. Opdrachten en naslag op het portaal. 2d (2d)

Week 6

  • Tools voor testen: workshop met JMeter, Postman, Jira en GitLab. Theorie afgewisseld met praktische opdrachten, installatie en inrichting van de genoemde tools. 2d
  • Robot Framework live online college en workshop. Theorie afgewisseld met praktische opdrachten die de deelnemers met de toolset op hun eigen computers uitvoeren. Installatieinstructies maken onderdeel uit van de cursus. Opdrachten en naslag op het portaal. 2d
  • Inrichting van de ontwikkel- en teststack op de eigen computer, met Visual Studio Code, Jira, GitLab, virtual environment op de computer, installatie van de toolset en projectrepository, eerste oefening met commits, werken met branches. 1d

Week 7 en week 8

  • Inleiding in het project, refinement van de eerste user stories
  • Project aan de hand van een aangeleverd ‘werkende’ software dat zich halverwege de ontwikkeling bevindt. De user stories die hiervoor zijn ingevuld zijn beschikbaar, evenals alle code, een werkende testomgeving en de product backlog. Het wordt van de deelnemers verwacht dat ze de testen op alle niveau’s op orde maken, testautomatisering inrichten, enkele user stories verder uitwerken en fouten herstellen en dat ze de software tot een eerste versie weten te brengen (7 d) 
  • Rapportage- en presentatietechnieken voor testers. Opstellen van testrapportages en kwaliteitsoverzichten. Informatie afstemmen op de doelgroep, effectieve communicatie, opstaan in de groep, timing van informatie, rollespellen en oefenen met presenteren voor groepen. 2d (1d)
  • Regelmatig break-outs en presentaties over interessante onderwerpen met relevantie voor het onderwerp van de dag
  • Eindpresentaties

Geef een reactie